Το Ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) στην Ελλάδα

Ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα και χρήση του Διαδικτύου από τους Έλληνες. Έννοιες αλληλένδετες και φαινόμενα που συμπαρασύρουν το ένα το άλλο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της GfK Market Analysis (μία από τις παλαιότερες και ηγετικές εταιρείες ερευνών στην Ελλάδα, από το 1999 μέλος του Ομίλου GfK.), το ποσοστό των Ελλήνων που χρησιμοποιεί Internet αγγίζει το 28% (Νοέμβριος 2003). Σύμφωνα με την ίδια έρευνα:

Προφίλ χρηστών Ίντερνετ

Για την περίοδο Οκτωβρίου 2003 πανελλαδικά, (συμπεριλαμβανομένων και των ημι-αστικών και αγροτικών περιοχών) αυτοί που χρησιμοποιούν το Internet περισσότερο είναι οι άνδρες (35%), οι νέοι ηλικίας 18-24 χρονών (50%), όσοι έχουν ανώτερη /ανώτατη μόρφωση (50%) ή ανήκουν στην ανώτερη κοινωνική τάξη (53%). Τέλος, όπως είναι αναμενόμενο Αθήνα (38%) και Θεσσαλονίκη (42%) έχουν υψηλότερα ποσοστά χρήσης σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Τόπος Χρήσης Ίντερνετ

Όσον αφορά τον τόπο χρήσης του Internet, το 59% των χρηστών έχει πρόσβαση από το σπίτι του, το 30% επισκέπτεται το Internet από τον εργασιακό του χώρο ενώ ακολουθούν τα Internet cafe και τα πανεπιστήμια με ποσοστά 5% και 7% αντίστοιχα. Τέλος ένα ποσοστό 2% "σερφάρει" στο Internet από συγγενικά ή φιλικά σπίτια.

Οι νέοι ηλικίας 18-24 και 25-29 χρονών προτιμούν το σπίτι σε ποσοστό 69% και 62% αντίστοιχα, όσοι έχουν ανώτερη /ανώτατη και μέση εκπαίδευση το χρησιμοποιούν περισσότερο στο σπίτι σε ποσοστό 60% και 62%, ενώ όπως είναι φυσικό τα μεγαλύτερα ποσοστά χρήσης στα Internet cafe και τα πανεπιστήμια έχουν οι νέοι ηλικίας 18-24 χρονών με 7% και 16% αντίστοιχα. Τέλος στις αγροτικές περιοχές 6% των χρηστών επισκέπτεται το Internet από συγγενικά ή φιλικά σπίτια.

Από τις πρώτες εταιρίες που προμηθεύονται οι χρήστες την σύνδεση τους για το Internet συμπεριλαμβάνονται οι εξής εταιρίες: Otenet, Forthnet, Telepassport, Hellas On Line(HOL), Panafon Net/ Vodafone, ACN.

Λόγοι χρήσης Ίντερνετ

Ομόφωνα το 86% των χρηστών απάντησε ότι ο πιο σημαντικός λόγος που χρησιμοποιούν το Internet είναι η ενημέρωση και η πλειάδα πληροφοριών που μπορεί κανείς να εντοπίσει για οποιοδήποτε θέμα χρειαστεί. Ο δεύτερος πιο σημαντικός λόγος (40%) είναι η ψυχαγωγία ιδιαίτερα για τους νέους ηλικίας 18-24 χρονών οπού το ποσοστό φτάνει το 55%. Ακολουθεί το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) με ποσοστό 34% ενώ φαίνεται ότι ο λόγος αυτός αφορά περισσότερο τους νέους ηλικίας 25-29 χρονών αφού το ποσοστό φτάνει το 40%. Σε χαμηλότερα επίπεδα κυμαίνονται οι επαγγελματικοί λόγοι σύνδεσης (2%), η αναζήτηση προϊόντων (10%), ποσοστό που έχει αυξηθεί κατά 3% από τον Μάρτιο 2003 που ήταν μόλις 7%, καθώς και το "κατέβασμα" (download) αρχείων (5%). Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce) η πιο ενεργητική ομάδα είναι άτομα ηλικίας 45-54 χρονών με ποσοστό 16%.

Μελλοντική χρήση του Ίντερνετ

Σύμφωνα με την έρευνα της GfK Market Analysis, ένα 8% του δείγματος δήλωσε ότι προτίθεται να κάνει σύνδεση μέσα στον επόμενο χρόνο. Πάντως υψηλότερη τάση σύνδεσης έχουν οι νέοι ηλικίας 18-24 και 25-29 χρονών με ποσοστό 16% για κάθε ηλικιακή ομάδα καθώς και όσοι ανήκουν στην ανώτερη και μεσαία κοινωνική τάξη, με ίδιο ποσοστό 9% ή έχουν μεσαία και ανώτερη /ανώτατη μόρφωση με ποσοστό 11% για κάθε περίπτωση.

Αξίζει να επενδύσει μια εταιρεία στην Ελληνική αγορά του Ίντερνετ;

Η άποψή μας είναι πως ναι, αρκεί να κρατηθεί η συγκεκριμένη επένδυση σε επίπεδα λογικά. Τα προηγούμενα ποσοστά της έρευνας είναι χαμηλά σε σχέση με τη Δυτική Ευρώπη και Αμερική. Αυτό όμως δείχνει και τη δυναμική ανάπτυξής τους στους επόμενους μήνες και χρόνια. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα που θα εμφανιστούν πρώτα και θα αποκτήσουν την επισκεψιμότητα των χρηστών είναι και αυτά που θα έχουν και το συγκριτικό πλεονέκτημα στο άμεσο μέλλον. Εκείνοι που θα περιμένουν να δουν πότε θα μπουν όλοι οι Έλληνες στο Ίντερνετ, απλά θα ξεκινήσουν από την τελευταία σειρά στο σκληρό αγώνα της αγοράς.